Varkauden Aluelämpö sijoittui Energiateollisuuden asiakastyytyväisyyskyselyssä kolmen kärkeen
Energiateollisuus toteutti syksyn aikana asiakastyytyväisyyskyselyn liki 3000:lle energiayhtiöiden asiakkaalle. Varkauden Aluelämpö sijoittui kaukolämpöyhtiöiden joukossa toiselle sijalle.
Energia-alan elinkeino- ja työmarkkinapoliittinen etujärjestö Energiateollisuus ry teetätti elo–lokakuussa Innolink Oy:llä ja Adato Energia Oy:llä asiakastutkimuksen. Tutkimuksessa oli mukana 18 energiayhtiötä, ja haastatteluihin osallistui 2804 asiakasta. Suuntaa antavassa tutkimuksessa mitattiin asiakkaiden tyytyväisyyttä kaukolämpöön, sähkön myyntiin, energian kokonaistoimitukseen ja verkko-palveluihin.
Asiakkaat ovat tyytyväisiä henkilöstön ystävällisyyteen
Tulosten mukaan asiakastyytyväisyys on pysynyt korkealla tasolla. Energiayhtiöiden asiakaspalvelu sai arvosanan 4,28 asteikolla 1–5. Kaikkein tyytyväisimpiä asiakkaat olivat henkilöstön ystävällisyyteen. Lisäksi vastauksissa kiiteltiin sovittujen asioiden hoitamista ja kykyä ratkaista asiakkaan ongelmia. Asiakastyytyväisyydessä mitattiin myös asiakaspalvelun tavoitettavuutta ja nopeutta.
Tutkimuksen perusteella suomalaiset pitävät energiayhtiöitään luotettavina ja arvostavat niiden paikal-lisuutta, toimivuutta ja ystävällistä palvelua. Ainoastaan asiakkaiden halukkuus suositella energiayhtiö-tään muille (NPS) laski edellisvuodesta. Syyksi arvioidaan energian eurooppalaista hintakriisiä, joka on nostanut energianhintoja myös Suomessa.
Toimitusvarma kaukolämpö on merkki energiayhtiön osaamisesta
Tutkimuksen mukaan asiakkaat pitävät energiayhtiönsä parhaana osaamisena sitä, että energiajärjes-telmä pysyy pystyssä kaikissa olosuhteissa. Erityisesti kaukolämmön tuotannossa toimitusvarmuus on lähellä sataa prosenttia. Korkeimman arvion sai energiayhtiöiden kokonaistoimitus (8,40/10). Myös myynti, verkkopalvelut ja kaukolämpö saivat hyvät arvosanat (noin 8/10) Ensimmäistä kertaa tutki-muksessa kysyttiin myös asiakkaiden mielikuvaa energiayhtiöiden vastuullisuudesta ja keskiarvoksi saatiin 8.
Tutkimuksessa nimettiin kolmen parhaiten onnistuneen yhtiön kärki kultakin toimialalta: verkkopalve-lusta, kokonaistoimituksesta, sähkön myynnistä ja kaukolämmöstä. Varkauden Aluelämpö Oy sijoittui omalla toimialallaan toiseksi arvosanalla 4,41 (asteikolla 1–5). Ensimmäiselle sijalle tuli Rauman Ener-gia Oy (4,44) ja kolmannelle Kangasalan Lämpö Oy (4,38).
”On miellyttävää huomata, että asiakkaat ovat tyytyväisiä niin paikallisuuteen kuin asiakaspalvelun ammattitaitoon ja ystävällisyyteen”, toteaa Varkauden Aluelämmön toimitusjohtaja Mikko Onkalo. Hänestä kaukolämmön luotettavuus on jo lähes itsestäänselvyys, vaikka sen tärkeyttä ei voi koskaan korostaa liikaa. ”Tästä on hyvä jatkaa eteenpäin tarjoten asiakkaillemme paikallisesti entistäkin parem-paa palvelua.”
Asiakastyytyväisyystutkimus löytyy osoitteesta
https://energia.fi/files/6526/Energiayhtioiden_tulokset_2021.pdf.