Kausihuoltosopimus pitää taloyhtiön kaukolämpölaitteiston kunnossa
Varkauden keskustassa Kauppakadulla sijaitsevassa asunto-osakeyhtiössä on sekä asuntoja että liiketiloja. Taloyhtiön lämmönsiirrin uusittiin muutama vuosi sitten, ja kaukolämpölaitteiston kausihuollot hoidetaan nyt palvelusopimuksella säännönmukaisesti keväisin ja syksyisin.
Uusi lämmönvaihdin laski energiakuluja
As Oy Kauppakatu 52 sijaitsee aivan Varkauden keskustassa torin vieressä. Taloyhtiössä on 4 liikeyritystä ja 21 asuinhuoneistoa. Vuonna 1963 valmistunut kolmikerroksinen rakennus on lämmennyt kauan kaukolämmöllä, mutta vuonna 2013 energiankulutus nousi yhtäkkiä hälyttävästi.
”Vuosikulutus riippuu aina kyseisen vuoden keskilämpötilasta, mutta lämmityskulut nousivat nyt erittäin jyrkästi 360 megawattituntiin vuodessa”, kertoo taloyhtiön hallituksen puheenjohtaja Pekka Riippa. ”Sitä ennen selvisimme keskimäärin 60 megawattituntia vähemmällä.”
Yli 50-vuotiaan taloyhtiön lämmönvaihtimella oli jo ikää ja häiriöitäkin oli esiintynyt, joten se päätettiin uusia. Kulutus pieneni heti ensimmäisen vuoden aikana. ”Energiankulutuksen vuosikustannus laski 4000 euroa”, Riippa sanoo. ”Toki vertailuvuosikin oli edellistä lämpimämpi, mutta oletan, että joka vuosi on tullut jonkin verran säästöä.”
Huoleton kausihuoltosopimus sopii taloyhtiölle
Lämmönvaihtimen uusinnan yhteydessä taloyhtiössä päätettiin, että kaukolämpölaitteita huolletaan vähintään joka kolmas vuosi. Asia jäi kuitenkin suurten viemäri- ja vesijohtoremonttien jalkoihin ja aktivoitui uudelleen vasta kesällä 2020, kun hälytysten määrä nousi. Taloyhtiössä päätettiin solmia Aluelämmön kanssa kausihuoltosopimus, jolloin laitteiston huoltoa ei tarvitse erikseen muistaa.
”Kausihuoltosopimukseen kuuluu, että laitteistoa seurataan koko ajan, ja se huolletaan syksyisin ja keväisin lämmityskauden aluksi ja lopuksi”, Riippa kertoo.
Syyshuolto on nyt tehty. ”Ensimmäisenä meille selvisi, että huolto olisi kannattanut tehdä jo vähän aikaisemmin!” Riippa naurahtaa. Hälytysten aiheuttajaksi paljastui vika painelähettimessä. ”Säätölaitteet ovat lämmönsiirrinpaketin herkin osa, joka olisi syytä tarkistaa ainakin kerran vuodessa.”
”Lämmityksen voi periaatteessa unohtaa!”
Yhteistyö on toiminut taloyhtiön ja Aluelämmön välillä erinomaisesti. ”Paikallinen kaukolämpöyhtiö on palveluvirassa, jonka onnistumista arvioidaan sen mukaan, minkälaista kohtelua asiakas saa”, Riippa kiteyttää. Hän onkin sitä mieltä, että jos yhteistyö jatkuu yhtä hyvissä merkeissä, parantaa ei tarvitse. ”Aluelämpö vastaa aina huutoon, ja saamme apua nopeasti.”
Riippa on asunut samassa taloyhtiössä nyt noin 10 vuotta, ja koko sinä aikana lämmityksessä on ollut katko vain kahdesti. ”Eikä syy ollut ainakaan toisella kerralla kaukolämpöverkossa”, Riippa muistelee.
Hänestä parasta kaukolämmössä ja sen kausihuollossa onkin, että lämmityksen voi periaatteessa unohtaa. ”Suosittelen jonkin asteista huoltosopimusta kaikille Aluelämmön asiakkaille!”