Häiriötilanne hoituu helposti

Verkoston häiriöiden selvittäminen ja hoitaminen hoituvat nykyään suhteellisen kivuttomasti. Normaalissa tilanteessa päivystäjä saa tekstiviestillä hälytyksen keskitetystä järjestelmästä ja tilanteen selvittäminen alkaa ennen kuin asiakas ehtii edes huomata häiriötä.

”Käytännössä verkoston häiriöt ovat paine-erohäiriöitä, eli lämmön toimituksessa on ongelmia. Se ei yleensä näy heti asiakkaalle, paitsi jos voimalaitos tippuu ja asiakas on juuri silloin käyttämässä lämmintä vettä. Asunnon lämpötila ei laske niin nopeasti, mutta lämmin vesi loppuu”, kaukolämpöasentaja Pasi Malkki sanoo.

Varkauden aluelämmöllä on kattava hälytysjärjestelmä ympäri verkon, joten asiakkaan ei normaalissa tapauksessa tarvitse reagoida häiriöön mitenkään tai tehdä ilmoitusta.

Varalämpökeskukset ovat isompia häiriöitä varten

”Jos tilanne menee siihen, että tarvitsee käynnistää varalämpökeskuksia, pystyy päivystäjä käynnistämään ne heti koneelle päästyään, vaikka kotoa käsin. Varalämpökeskukset ovat pienemmissä häiriöissä käynnissä viimeistään 15-30 minuuttia häiriöilmoituksen saapumisesta”.

Vain harvoissa tilanteissa ­– käytännössä kovilla pakkasilla – tarvitaan kaikkia varalämpökeskuksia häiriön iskiessä.

”Jos voimalaitos hajoaa kovalla pakkasella, saattaa mennä 1-2 tuntia että varalämpölaitokset saadaan käyntiin ja tuottamaan lämpöä. Lämmityksessä menee luonnollisesti sitä kauemmin, mitä kylmempää on”.

Ideaalitilanteessa häiriöitä ei tule ollenkaan, kun laitteet toimivat, kuten pitää. Riikinvoiman käynnistyessä oli enemmän häiriöitä, mutta nyt tilanne on tasaantunut.

Mutta mitä asiakas voi tehdä häiriötilanteen iskiessä?

”Käytännössä isoimmissa häiriöissä lämpimän veden käyttö pitäisi minimoida. Häiriöaika pitenee huomattavasti, jos kaikki yrittää käyttää lämmintä vettä”, Malkki sanoo.